Alla inlägg den 23 juni 2013

Av minredning - 23 juni 2013 18:15

Jag har inga egna barn, men jag har syskon som har och även vänner som har mindre och lite större knoddar.

Så när jag besöker Second Hand och Loppisar så kollar jag efter saker till barnen också. Just barn använder  

ju inte sina kläder särskilt länge när de är små, utan växer ur dom snabbt som attan. Så därför kan man faktiskt

fynda riktigt bra och fina barnkläder  till bra priser på Loppis och Second Hand. Och tro inte att det bara är

gamla 70-tals paltor som hänger  och dinglar på galgarna, särskilt på barnavdelningarna är kläderna väldigt nya.

Det svåraste är dock att jag aldrig kommer ihåg vilken storlek vilket barn skall ha, tur då att mobilens

underbara tid är nu och med ett snabbt samtal får man svar på det mesta. 

 

Hittills har jag dock inriktat mig på materiella ting på barnens avdelning, här ovan är en tavla jag hittade på

Second Hand som jag har piffat till genom att sätta i en ny ram. Även bilden här nedan köptes samtidigt,och

även den fick en ny ram. 

 

Vem älskar inte Nalle Puh och hans vänner. Störtsköna tavlor som passar utmärkt att hänga på väggarna i barnens

rum. 

 

Leksaker finns det också massvis av att fynda för några slantar. Kan vara nåt att tänka på om man inte vill köpa

dyra leksaker  stup i kvarten som barnen ändå ledsnar på efter en vecka eller två. Om man köper redan använda

leksaker ( i bra skick såklart) så behöver det inte kännas så farligt om barnet ledsnar efter några veckor, lämna

då in det till en annan Loppis eller SH och se om ni hittar några andra leksaker istället. 

 

Här är också två supersöta lite större tavlor som jag hittat på SH. Alla dom här tavlorna har jag

köpt till min systers lilla tös som fyller två år i höst. Tror att dom kommer att passa perfekt på

väggarna i rummet hos en liten prinsessa.

 




Av minredning - 23 juni 2013 11:30

Midsommardagen igår visade sig ju inte komma med något härligt svenskt sommarväder, så förutom att spendera dagen inne med allsköns mys och gottande i sköna mjuka brallor så var inte jag sugen på att göra något som krävde någon större energiåtgång. (Och då var jag inte ens bakis eftersom vår midsommarafton firades i hemmets lugna vrå med lite lax, sill och det toppat med grillat och ett glas alkoholfritt vin.) Min sambo undrade dock om jag inte ville följa med ut till hans pappas föräldraställe, beläget en liten bit utanför byn där vi bor. Det har en gång i tiden varit lantbruk där varför det förutom ett boningshus också finns ladugård och andra diverse förråd, ett ställe där tiden stannat för längesen. Jag tänkte att lite lantlig luft aldrig kan vara fel, och tog kameran och följde med. 

 

   

Ute på ägorna finns det varje sommar kossor som strosar runt i det fria, kossorna tillhör en annan bonde i närheten, men vad är bättre än att ha djur som går och äter av gräset så att det håller sig i trim. En riktig win-win situation för miljön. 


Sen kan ni ju gissa att på en ställe där tiden stått still så är det ju lite av himmelriket för en sån som jag att komma till där gamla saker uppenbarar sig en efter en. (Sen är ju min svärfar en samlare av rang så man kan hitta precis vad som helst där, bla en telefonstolpsresare för att ge ett exempel). Jag fick ett större påslag av endorfiner  när ett gammalt klädskåp i metall uppenbarade sig inne i ladugården, det nötta och hårda industriella fick mig att tappa andan lite. Tänk att få inkludera den i inredningen. Det har förmodligen stått på något företag där arbetarna har bytt om innan sina skift, svärfar skall få svara upp för historian bakom detta. Dock glömde jag helt bort att fota det i min iver. 


Medan min sambo såg gamla minnen i många av sakerna, så såg jag istället möjligheten att måla om, fixa till, ändra, lägga till, byta ut och fräscha upp. 

 

En superläcker gammal skål som hade passat i vilken inredning som helst. 

  

En gammal klocka i all sin enkelhet, stencool om du frågar mig. Blanda nytt och gammalt

så kan det bli en "match made in heaven". 

 

Och den här gamla godingen finns numera också i nyproduktion, bla hos Illums Bolighus och ser

då ut såhär. Många gamla saker kommer tillbaka i nyproduktioner, och vissa saker får man hosta 

upp rejält med pengar för att få i sin ägo, om man inte har tur att hitta gömda skatter likt dessa

och kunna stoltsera med att man minsann har ett original i sitt hem. 


Tyvärr, fick inga saker följa med mig hem eftersom dom inte är min ägo, eller ej heller till salu. Men om jag bjuder min svärfar på middag tillräckligt många gånger så kanske jag kan tillslut får ta med några av godbitarna hem. 


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards