Direktlänk till inlägg 3 juli 2013

Fem om dagen

Av minredning - 3 juli 2013 19:30


Att frukt och grönt är bra för oss att äta är ju inte någon nyhet direkt. Men för den som har svårt att komma igång med en hållbar rutin att äta mer frukter och grönsaker kan det vara smart att ha en del av det gröna sköna ståendes framme. Det blir då lättare att ta med ett äpple i farten och att använda sig av avokado, tomater och lök om det står framme. Göms det undan längst ner i kylen så är det lätt att låta de ligga kvar där tills de har ruttnat bort och man måste omgående förpassa dem till soppåsen. På det viset blir det inte så ekonomiskt och du går miste om alla fina vitaminer och mineraler som frukt och grönt innehåller. Nu ska ju detta inlägg inte handla om frukten, även om jag gärna hade svängt ihop ett inlägg eller två om enbart det kapitlet också. Här handlar det mera om man vad lägger det gröna i. Snygga skålar och fat där du kan lägga upp frukt och grönt ger både färg och liv. Nu är det ganska månader sedan jag besökte Erikshjälpen i Höör och köpte denna lilla godbit att lägga diverse nyttiga ting på. 

 

 

En konstruktion där skålen hänger på en ställning nästan som en liten hängmatta i metall. Den här fyller jag med nyttigheter som lätt är till hands i köket när jag ska göra sallader, marinader, eller dressingar. 45:- betalade jag för den här som jag verkligen gillar. Den andra skålen shoppade jag faktiskt med mig hem så sent som igår då jag besökte Myrorna på Emporia. En lite mera robust fruktkorg i metall. Den skall få stå och pryda köksbordet och i den ska äpplen få fylla all plats. 25:- fick jag betala för den,  som det bara var tur att jag såg då den stod på en hylla längst ner, och såklart längst in. 

    

 

Det finns dock en fruktskål som jag ännu inte har i min ägo, som jag suktat efter länge och att jag skulle ha turen att springa på den på loppis eller second hand låter lite för otroligt, även om det händer att man har sanslöst mycket tur ibland. I annat fall får jag köpa den i butik, och självklart finns den på Miljögården, och säkert på många andra inköpsställen. Den är inte helt ovanlig. Vill du kika direkt på skålen hos Miljögården så gör du det HÄR. Den finns i en större och en mindre storlek, den stora kostar med just det här prisexemplet 1199:-, men sen kan det skilja lite upp och lite ner i priset beroende på butik. Den står på min önskelista, och när den är min så kommer bananerna att få flytta till hängmattan och lata sig där, medan grönsakerna får hoppa ner i den här assnygga Alessi-skålen. Var sak har sin plats helt enkelt. 

 

Bilden är lånad från Google



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av minredning - 6 augusti 2013 16:45

Jag avslutade min härliga semester med att ta med mig min svägerska och åka iväg till Antikmässan i Helsingborg. Och så mycket fint det fanns där att titta på, det glittrade till i mina ögon var än jag vände mig. Att stilstudera prislapparna på de ti...

Av minredning - 22 juli 2013 13:50

De senaste dagarna har det inte varit direkt så manande att sitta framför datorn. När den svenska sommaren uppenbarar sig i egen hög person släpper man automatiskt det man har i händerna och försöker njuta av varje minut utomhus som detta underbara v...

Av minredning - 16 juli 2013 15:15


Häromdagen hängde jag upp nya fina tidningar på glänsande galgar på väggen. Tidningarna har knappt hunnit svalna efter att ha producerats. Tidningar anno 2013. Och idag plockade jag fram mormorsmors gamla pärlor. Dryga tio stycken nummer av tidningen...

Av minredning - 15 juli 2013 10:45

Även om man kan göra otroligt vackert och fint inne och ägna timmar åt planering av inredning och ännu fler timmar till att få det som man vill ha det så finns det nog ingenting som slår naturen på fingrarna när det kommer till inredning. Naturens al...

Av minredning - 12 juli 2013 16:15

Nu har några av mina galgar från moltazdesign fått komma upp på väggen tillsammans med några av mina mest lästa tidningar just nu. Ett fiffigt sätt att ha sina tidningar tillgängliga och när man ledsnat eller det nya numret kommit är det lätt att bar...

Ovido - Quiz & Flashcards