Direktlänk till inlägg 23 juni 2013

Lördag i Ladugården.

Av minredning - 23 juni 2013 11:30

Midsommardagen igår visade sig ju inte komma med något härligt svenskt sommarväder, så förutom att spendera dagen inne med allsköns mys och gottande i sköna mjuka brallor så var inte jag sugen på att göra något som krävde någon större energiåtgång. (Och då var jag inte ens bakis eftersom vår midsommarafton firades i hemmets lugna vrå med lite lax, sill och det toppat med grillat och ett glas alkoholfritt vin.) Min sambo undrade dock om jag inte ville följa med ut till hans pappas föräldraställe, beläget en liten bit utanför byn där vi bor. Det har en gång i tiden varit lantbruk där varför det förutom ett boningshus också finns ladugård och andra diverse förråd, ett ställe där tiden stannat för längesen. Jag tänkte att lite lantlig luft aldrig kan vara fel, och tog kameran och följde med. 

 

   

Ute på ägorna finns det varje sommar kossor som strosar runt i det fria, kossorna tillhör en annan bonde i närheten, men vad är bättre än att ha djur som går och äter av gräset så att det håller sig i trim. En riktig win-win situation för miljön. 


Sen kan ni ju gissa att på en ställe där tiden stått still så är det ju lite av himmelriket för en sån som jag att komma till där gamla saker uppenbarar sig en efter en. (Sen är ju min svärfar en samlare av rang så man kan hitta precis vad som helst där, bla en telefonstolpsresare för att ge ett exempel). Jag fick ett större påslag av endorfiner  när ett gammalt klädskåp i metall uppenbarade sig inne i ladugården, det nötta och hårda industriella fick mig att tappa andan lite. Tänk att få inkludera den i inredningen. Det har förmodligen stått på något företag där arbetarna har bytt om innan sina skift, svärfar skall få svara upp för historian bakom detta. Dock glömde jag helt bort att fota det i min iver. 


Medan min sambo såg gamla minnen i många av sakerna, så såg jag istället möjligheten att måla om, fixa till, ändra, lägga till, byta ut och fräscha upp. 

 

En superläcker gammal skål som hade passat i vilken inredning som helst. 

  

En gammal klocka i all sin enkelhet, stencool om du frågar mig. Blanda nytt och gammalt

så kan det bli en "match made in heaven". 

 

Och den här gamla godingen finns numera också i nyproduktion, bla hos Illums Bolighus och ser

då ut såhär. Många gamla saker kommer tillbaka i nyproduktioner, och vissa saker får man hosta 

upp rejält med pengar för att få i sin ägo, om man inte har tur att hitta gömda skatter likt dessa

och kunna stoltsera med att man minsann har ett original i sitt hem. 


Tyvärr, fick inga saker följa med mig hem eftersom dom inte är min ägo, eller ej heller till salu. Men om jag bjuder min svärfar på middag tillräckligt många gånger så kanske jag kan tillslut får ta med några av godbitarna hem. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av minredning - 6 augusti 2013 16:45

Jag avslutade min härliga semester med att ta med mig min svägerska och åka iväg till Antikmässan i Helsingborg. Och så mycket fint det fanns där att titta på, det glittrade till i mina ögon var än jag vände mig. Att stilstudera prislapparna på de ti...

Av minredning - 22 juli 2013 13:50

De senaste dagarna har det inte varit direkt så manande att sitta framför datorn. När den svenska sommaren uppenbarar sig i egen hög person släpper man automatiskt det man har i händerna och försöker njuta av varje minut utomhus som detta underbara v...

Av minredning - 16 juli 2013 15:15


Häromdagen hängde jag upp nya fina tidningar på glänsande galgar på väggen. Tidningarna har knappt hunnit svalna efter att ha producerats. Tidningar anno 2013. Och idag plockade jag fram mormorsmors gamla pärlor. Dryga tio stycken nummer av tidningen...

Av minredning - 15 juli 2013 10:45

Även om man kan göra otroligt vackert och fint inne och ägna timmar åt planering av inredning och ännu fler timmar till att få det som man vill ha det så finns det nog ingenting som slår naturen på fingrarna när det kommer till inredning. Naturens al...

Av minredning - 12 juli 2013 16:15

Nu har några av mina galgar från moltazdesign fått komma upp på väggen tillsammans med några av mina mest lästa tidningar just nu. Ett fiffigt sätt att ha sina tidningar tillgängliga och när man ledsnat eller det nya numret kommit är det lätt att bar...

Ovido - Quiz & Flashcards