Alla inlägg den 21 juni 2013

Av minredning - 21 juni 2013 14:30


Jag kan tycka att vi idag lever i ett riktigt slit och släng-samhälle. Det känns som att nya

saker produceras för att det enbart skall hålla några år, för att tvinga oss att köpa nytt.

Förr i tiden tillverkades sakerna för att de skulle hålla länge, därför ser vi idag gamla

möbler, bilar, och andra ting som fortfarande fungerar och håller kvalitén. Och många

av dessa saker gillar ju jag att köpa, men att få göra om dom i min egen tappning.

Ekonomisk vinst med att inte behöva köpa nytt,  bra för miljön och roligt att få sätta

sin egen prägel på saker och ting. 


För ett tag sedan så hittade jag ett äldre bort på Blocket, som jag blev så förtjust i.

Köpte det för en ynka liten hundring. Såhär såg bordet ut när jag hade hämtat hem det. 


 


Eftersom min plan var att måla om bordet till en annan färg så fick jag börja med att slipa det

ordentligt för att resultatet i slutändan skulle bli så bra som möjligt. Vissa delar kunde jag slipa

med maskin, men bordet har många små detaljer där det inte gick att komma åt med maskin.

Så det var bara för mig att plocka fram sandpappret och ge mig i kast med det pillriga att komma

åt på alla ställen. Det tog rätt lång att få det resultat jag ville ha innan jag kunde gå vidare till

nästa steg. Jag grundande bordet två gånger och när det var färdigt kunde man se att bordet

började att inta en ny kostym. Att se förvandlingen är en del av nöjet.


   


Att fixa till en gammal möbel är inget man gör på en kvart, mellan alla omgångar med målningar

så skall det torka ordentligt också under rätt många timmar. När jag grundat bordet färdigt och

det hade fått torka in ordentligt var det så äntligen dags att få börja lägga på färgen, jag valde vitt.

Ingen skräll eftersom det är en av de färger jag gillar absolut bäst. Också här kunde jag måla

vissa partier med ett större pensel och täcka större partier liter fortare, men liksom med slipningen

så var jag tvungen att använda mig av en liten pensel för att kunna sätta färg på detaljerna och

få det snyggt. Två vändor målade jag bordet åt en hållet, och sedan vändade jag på det och

målade två gånger på de ställen som var kvar. Jag blev riktigt nöjd med slutresultatet då det kom

att likna precis den mall jag hade skapat i huvudet innan jag drog igång. 


   


Och när grunden är vit så kan jag sen dekorera bordet lite hur jag vill, och ändra efter humör,

årstid eller vilket rum det kommer att ställas i. Än så länge står det i ett oinrett gästrum och

för att det inte skulle se helt naket ut så har några av mina prylar får ta plats på bordet.

Här är det färdiga resultatet.

  


I samma veva som jag målade detta bordet så målade jag lite andra möbler också.

Ett av de andra projekten kommer i ett senare inlägg. 



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards