Alla inlägg den 16 juni 2013

Av minredning - 16 juni 2013 18:00


Jag dricker mitt kaffe svart, svart som natten skall det vara. Men det händer ju ibland

att man får besök av någon som vill ha en skvätt mjölk i sitt kaffe. Att slänga fram en

2-liters plastdunk med mjölk på bordet känns under en fikastund inte särskilt graciöst.

Därför har jag länge suktat efter en mjölkko av porslin att kunna sätta fram när väntat

som oväntat besök har dykt upp. Och under ett besök på Malmös nyaste köpcentrum

Emporia och i den danska butiken Illums Bolighus så fann jag en superfin mjölkko,

dock skulle jag vara tvungen att hosta upp drygt 300:- för den lilla kossan. Och nä,

så många är inte de besök där någon vill ha mjölk i kaffet att den skulle vara värd

dom pengarna. 


 

Bild lånad från google


Detta är en bild på en ko liknande den jag hittade i den danska butiken, priset var detsamma också.

Jag lämnade butiken utan att ha handlat så mycket som en enda pinal därinne för det ska ni veta att

det är lite av himlen för oss som gillar inredning. 

 

Några veckor senare var jag tillbaka på Emporia igen och upptäckte till mig glädje att det hade

öpnnat ett Myrorna där också. Det pirrar alltid lite extra när man kliver in i en Second Hand-butik

för man vet aldrig vad man kommer att hitta. Och vad skådar mitt öga efter att jag tagit några lätta

steg in i butiken, jo om inte en fin vit mjölkko i porslin. Jag var snabb att slita åt mig den likt

kombatanterna i Mästarnas Mästare under en nattduell. Jag tittade på den noga för att se att

den inte var skadad eller ful på något annat sätt. Och det fanns inte en enda fel på den.

Jag tittade på prislappen och log förnöjt för mig själv, hela 15:- skulle jag vara tvungen att

avvara för att kossan skulle bli min. 

 

    

 

En fin vit mjölkkossa i porslin precis som jag hade tänkt mig. Detta var verkligen ett fynd, det

är inte så ofta man har sån tur att man ramlar över en pryl som man vill ha och den är flera

hundra kronor billigare. Men nu bjuder jag gladeligen på kaffe med mjölk. 

 





Av minredning - 16 juni 2013 17:15


Välkomna till min blogg. 

Min blogg om Min Inredning. Alltså minredning. 


Eftersom jag vare sig är hipp eller ball så finns min blogg här bland 75% reklam och annonser och inte på en egen fin hemsida. 

Men mest troligt kommer jag samla ihop några av mina pantbukar här hemma och låta avkastningen gå till att betala bort reklamen som är på bloggen. Låter bra va? Jag vill helst inte att den som läser ska bli helt snurrig av allt annat som flimrar och rör sig på sidan. Nåväl, vi lämnar det åt sidan för ett tag. 


Och vem jag är? Kanske inte särskilt viktigt i sammanhanget, men i vart fall kvinna, över 30 men långt till 40. Har ett hus tillsammans med min sambo. Och i grund och botten är det väl huset som står mest i centrum för den här bloggen. Men tro för den skull inte att ni slipper allt annat smått och gått runt om, det hör liksom till. I min presentation finns lite att läsa om vad som kommer skrivas om i bloggen, men jag tänkte fördjupa det lite. 


Jag är en kreativ människa, har så alltid varit. Färg och form har alltid lockat mig, men mina uttryck har kommit i skrivande istället. Men det är först nu, som känslan för att forma och skapa verkligen gett sig till känna. Till viss del spelar det ju roll att det nu finns en ekonomisk kraft att ta till för att förverkliga det saker jag vill göra, även utrymmet och tiden har gjort det hela om än mera möjligt. 


Men i min inredning är jag rätt avskalad. Vitt, svart och grå står för huvudelen av alla färgvalen, medan jag försöker att lägga de varma färgerna på mindre ting i hemmet. Jag älskar den robusta industriella stilen, hårt och nästan kallt. Rosa och blommigt kommer du aldrig att hitta hemma hos mig. 


Jag plöjer inte särskilt många inredningsbloggar, den enda som tilltalar mig i innehåll är Trendenser

Jag läser hellre olika tidningar, surfar runt på hemnet oftast i timtal. 


Mina största passioner är ju att besöka Second Hand-butiker och gå på loppis. Som tur är är ju sommaren loppisarnas högtid och jag blir hög på endorfiner av att bara tänka på det. Blocket och Tradera är även två av mina favoriter, på Blocket köper jag gärna möbler som jag kan piffa till, måla om, restaurera. Det boostar min kreativitet om nåt. 


Men när man har hus så kan man ju inte köpa allt på en gång, om man inte äger ett par guldbyxor vill säga. Och jag lovar er, det gör inte jag. Fast särskilt smart är det inte att kopiera ett uppslag i en inredningstidning och bara gå och shoppa. Det blir inte så personligt. Bo in dig, känn efter hur man kan bygga upp husets inredning både efter eget tycke och smak, och känslan i huset. 


Eftersom bloggen är ny så kan det hända att det blir en del ändringar i början, saker som jag vill lägga till, ändra, ta bort. Jag hoppas att ni har överseende med att det blir en liten inkörsperiod. Tanken är att bloggen ska ha mycket bilder, varför jag också kommer att testa lite till en början och se hur det ser ut och funkar. (Det verkar tyvärr inte finnas någon förhandsgranskning på den här bloggportalen). 


Och vad vill då rubriken om cirkeln säga, kika in på presentationen så finner ni svaret där. 


En Söndag som denna när regnet fullkomligt öser ner, så passar det utmärkt att sippa på en kopp varmt java och drömma sig bort på hemnet! 




Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards