Direktlänk till inlägg 27 juni 2013

Korgstolens återkomst.

Av minredning - 27 juni 2013 18:45

När jag är ute i cyberymden och möbelspanar efter potentiella äldre objekt att lägga vantarna på,  eller för den skull möbler som kan tänkas bli något av mina renoveringsobjekt, så försöker jag att hålla mig till närområdet så att det inte ska bli för långt att åka om jag hittar någott jag vill ha. Risken om jag hittar något som är alldeles på tok för långt borta är att frakten för att få ner det hit kommer att överstiga värdet på prylen med alldeles för mycket så att det inte kommer att vara värt det. Och vad är då charmen med att jag hittar något som jag trånar efter och sen blir jag alldeles förkrossad när jag inser att det är någon annan lycklig själ som kommer att bli ägare till objeket. Den sitsen vill jag inte hamna i. Men ibland går det inte att undvika, och det gamla underbara, "ingen regel utan undantag" kan jag alltid vila mig på när jag hittar något långt borta som jag bara måste ha hit. Tur att det inte är särskilt ofta, här i Skåne finns otroligt mycket gamla vackra, udda och fula med potential som jag kan välja och vraka mellan. Som tex den här gudomliga gamla korgstolen som jag fastnade direkt för när jag såg den, även fast den hade en fruktansvärt otrevlig grön färg. Grönt är skönt är inte alltid ett sanningens ord. Stolen hämtades upp i en villa några minuter bort och i ett nafs stod den här hemma på uppfarten och var redo att byta stil och flytta in hos mig. 

  

Den förre ägaren av stolen hade tyvärr inte så mycket information att ge mig om stolens tidigare förehavanden mer än att han själv hade köpt den på en antikmässa. Det förvånade mig att stolen var så pass kompakt som den var, ordentligt tung dessutom. En redig pjäs till korgstol. En stol som denna är oerhört svårt att måla med vanlig färg, att komma åt i alla springor är nästan omöjligt. Så jag valde att istället spraya den svart. Rubb och stubb fick duscha i svart färg, tills färgen i nära på tre flaskor var slut. (Och mitt pekfinger hade slutat att fungera) Det går åt mera färg än man tror och även med spray var inte de små springorna särskilt lätta att få färg på. Men helt svart blev det tillslut ändå. 

 

 

Nu saknas bara piffet som ska vara i den, en svart fårskinnsfäll står på önskelistan, för ingen rumpa som besöker detta huset skall behöva straffas med hårdheten som korgstolen erbjuder. Förutom minuset på hårdheten så är stolen i sig bra konstruerad och jag kommer nog att avnjuta ett antal kaffekoppar och en god bok i den. 400 kronor betalade jag för stolen, och ca 200 kronor för färgen. 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av minredning - 6 augusti 2013 16:45

Jag avslutade min härliga semester med att ta med mig min svägerska och åka iväg till Antikmässan i Helsingborg. Och så mycket fint det fanns där att titta på, det glittrade till i mina ögon var än jag vände mig. Att stilstudera prislapparna på de ti...

Av minredning - 22 juli 2013 13:50

De senaste dagarna har det inte varit direkt så manande att sitta framför datorn. När den svenska sommaren uppenbarar sig i egen hög person släpper man automatiskt det man har i händerna och försöker njuta av varje minut utomhus som detta underbara v...

Av minredning - 16 juli 2013 15:15


Häromdagen hängde jag upp nya fina tidningar på glänsande galgar på väggen. Tidningarna har knappt hunnit svalna efter att ha producerats. Tidningar anno 2013. Och idag plockade jag fram mormorsmors gamla pärlor. Dryga tio stycken nummer av tidningen...

Av minredning - 15 juli 2013 10:45

Även om man kan göra otroligt vackert och fint inne och ägna timmar åt planering av inredning och ännu fler timmar till att få det som man vill ha det så finns det nog ingenting som slår naturen på fingrarna när det kommer till inredning. Naturens al...

Av minredning - 12 juli 2013 16:15

Nu har några av mina galgar från moltazdesign fått komma upp på väggen tillsammans med några av mina mest lästa tidningar just nu. Ett fiffigt sätt att ha sina tidningar tillgängliga och när man ledsnat eller det nya numret kommit är det lätt att bar...

Ovido - Quiz & Flashcards