Direktlänk till inlägg 26 juni 2013

Duka med stil.

Av minredning - 26 juni 2013 22:15

För att orka springa runt på loppis, leta fynd på Second Hand och skissa på möblering och inredning så måste man ju äta. Och då passar det ju ypperligt att jag också tycker att det är barnsligt roligt att laga mat. Inte för jag så ofta bjuder hem folk på fina middagar, men det beror egentligen bara på en sak för tillfället. Vi har ett bord i vardagsrummet som är till låns, eller det var lögn, vi hade plats att ta hand om det medan mina svärföräldrar gjorde om sitt kök. Bara det tog ett år, och bordet står fortfarande kvar här. Det är ett gammalt träbord (inte den fina snygga varianten), med en extra del som man kan fälla ut. Över detta har jag slängt ett svart-vitt Marimekko-tyg för att i alla fall hotta upp det lite. Runt bordet står metallstolar med mörkgrå luddig stoppning. Skönt för rumpan, men ingen fröjd för ögat. Det får dock ändå stå kvar här för jag har inte hittat det perfekta bordet till vardagsrummet ännu. Det fyller ut plats helt enkelt. Dock ramlade jag över ett bord idag på nätet från fantastiska Miljögården som fick det att pirra lite extra i magen, bara så ruskigt snyggt är det. Ge mig.  

 


Bilden lånad från Miljögården


Bordet kostar hos Miljögården 21.045 kronor. Det hade verkligen passat här hemma så det är bara att plocka fram spargrisen och mata den extra mycket med slantar och sedlar. Man ryms många runt bordet och det passar att duka och matcha med vilka färger man tycker passar för dagen. Jag har även hittat några riktigt snygga stolar, men jag har inte bestämt mig om de stolarna passar till detta bordet. Stolarna kallas "Frankfurtstolen" och finns på Wohnzimmer och ser ut SÅHÄR. Inte farligt dyra heller. Känner jag mig själv rätt så kommer de nog att hamna här för eller senare. Blir man kär så blir man, även om det är materiella ting. Men på min väg till det perfekt dukade bordet så har jag förutom dom snygga bordstabletterna från HIMLA även inhandlat ett paket med sex stycken servettringar på Röda Korset. 

 

Riktigt såhär fina var dom inte när jag hittade dem liggandes på ett av borden inne på Röda Korset, dom hade med all säkerhet inte varit putsade på bra länge. Säkert legat i någon låda hemma hos någon ett antal år. Jag pungade ut med 15 riksdaler för detta lilla paket och väl hemma fick de sig en omgång med silverputsen. Och så fina dom blev. Helt klart ett fynd. Dom har den här lite industriella hårda looken som jag gillar. 

 

Så just nu håller jag ögonen öppna efter några snygga servetter att ha till. Tygservetter då självklart. Får se om jag kan ha turen på min sida och dyka på några snyggingar under alla de reor som pågår under sommarmånaderna. Och när det kommer till porslinet så kan jag meddela att jag skäms lite, just för att matporslinet är det som det var minst behov av att ha ett stort antal av. Eller jag har rätt många tallrikar, men dom är olika färg och sort allihopa. Ni vet när man tar studenten och önskar sig porslin av en särskild serie i present, sen fortsätter man aldrig att fylla på med resten och det slutar med att man bara har ett fåtal av varje. Visst, det är rätt poppis nu att blanda både porslin och glas när man dukar till fest, men i mitt fall. Nej. Jag har spanat in ett snyggt porslin på Cervera i serien New Wave designade av Villeroy & Boch. Och just på Cervera pågår det nu REA där i alla fall några av modellerna ur serien finns till nedsatt pris. Enkelt, vitt och stilrent. Och visst smakar alltid maten lite bättre när den serveras på ett snyggt porslin. Så fram till dess att jag har allt komplett till att kunna bjuda hem vänner på middagar så får jag öva mig i köket på laga fantastisk god mat som jag kan servera när det väl är dags. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av minredning - 6 augusti 2013 16:45

Jag avslutade min härliga semester med att ta med mig min svägerska och åka iväg till Antikmässan i Helsingborg. Och så mycket fint det fanns där att titta på, det glittrade till i mina ögon var än jag vände mig. Att stilstudera prislapparna på de ti...

Av minredning - 22 juli 2013 13:50

De senaste dagarna har det inte varit direkt så manande att sitta framför datorn. När den svenska sommaren uppenbarar sig i egen hög person släpper man automatiskt det man har i händerna och försöker njuta av varje minut utomhus som detta underbara v...

Av minredning - 16 juli 2013 15:15


Häromdagen hängde jag upp nya fina tidningar på glänsande galgar på väggen. Tidningarna har knappt hunnit svalna efter att ha producerats. Tidningar anno 2013. Och idag plockade jag fram mormorsmors gamla pärlor. Dryga tio stycken nummer av tidningen...

Av minredning - 15 juli 2013 10:45

Även om man kan göra otroligt vackert och fint inne och ägna timmar åt planering av inredning och ännu fler timmar till att få det som man vill ha det så finns det nog ingenting som slår naturen på fingrarna när det kommer till inredning. Naturens al...

Av minredning - 12 juli 2013 16:15

Nu har några av mina galgar från moltazdesign fått komma upp på väggen tillsammans med några av mina mest lästa tidningar just nu. Ett fiffigt sätt att ha sina tidningar tillgängliga och när man ledsnat eller det nya numret kommit är det lätt att bar...

Ovido - Quiz & Flashcards